Potíž je v tom, že...

30. října 2016 v 10:36 | Misantrop

Kdy přiletí rána, odkud, nevíš,
a v tom je právě s nimi potíž.


S lidmi, a to i s těmi nejduchovnějšími, je ta potíž, že neustále moc mluví, a tudíž lžou.


Zpravidla zamručím ve vtipné zkratce nějakou dvojsmyslnost, nebo ještě častěji spíše mnohosmyslnost, již oni naprosto nemohou pochopit při své nekonečné tuposti, čehož následkem si oni zase pomyslí, že musím být asi hrozně hloupý, když mi není kloudně rozumět. Stejnou potíží se obestřela ostatně i moje první kniha Plivanec na rozloučenou, již také nikdo z těch dyslektických kreténů nepochopil, ba ani nedočetl. Ale to už je trochu z jiného soudku.


Potíž podzemních kultur spočívá v tom, že aby mohly stát ve vedlejším proudu, musejí stát v systému.


Největší "problém" kůrovce - potíž, již s ním lidé mají - tkví pouze v tom, že tzv. "znehodnocuje" pokácené kmeny; nikdy nezničí zdravý les - na rozdíl od člověka.


Další potíž je ta, že povolání, jež nejvíce ovlivňují přírodu, jako jsou zemědělci a lesní hospodáři, vykonávají vesměs lidé hrubí, nevzdělaní, nevědomí a neinteligentní, jimž je "ukradená" nějaká osvěta.


Potíž je v tom, že člověk by možná chtěl činit pokusy o ozdravění, jak to dnes a denně vidíme u všech neúčinných a neúspěšných ekologických aktivit, avšak není toho schopen, jednoduše proto, že nechce připustit eliminaci těch nejvýznamnějších patogenů, svou vlastní smrt.


Jen aby věc zvenčí nějak vypadala -
v tom je se řemeslem potíž velká, stálá.


Potíž je v tom, že jsem opisoval Já, právě Já, a nikdo jiný. Kdyby to byl někdo jiný - tedy ne misantrop, ne antihumanista, ne nesmiřitelný kritik a bezohledný ničitel knižního průmyslu a zvláště nakladatelství Paseka (Paseka - přiléhavě zvolené jméno pro klučitele nedotčeného literárního pralesa!) - jejich přísnost by jistě nebyla tak důsledná, nejspíš by nebyla dokonce nijaká.


Potíž je v tom, že nestačí tak úplně žít podle pravidel.


Pak je tu ještě ta rozhodující potíž, že lidé neplatí daně dobrovolně, z vlastního rozhodnutí, z vlastní dobré vůle, ale násilím či pod různými pohrůžkami jsou okrádáni, čemuž se říká daně, ačkoli nejsou dávány, ale brány (správný název je tudíž berně).


Potíž je v tom, že lidé jsou závislí na systému kvůli své bezpečnosti, než by ji raději vzali do svých rukou.


Potíž ohledně práce je práce sama - co dím "práce": krysí dostihy!


HIC HAERET AQUA
(Cicero, O povinnostech 3,117)
Tady vázne voda
Smysl: tady to vázne, tady to nehraje, zde je potíž. → Aqua haeret.


Bible, tato kniha kněžská, par excellence, počíná se, po právu, velikou vnitřní potíží knězovou: on má jen jediné veliké nebezpečí, tudíž má "bůh" jen jediné veliké nebezpečí.


Slon se prý dožívá dvou set let. To je velmi hrubá neznalost, na někoho, kdo procestoval napříč Afrikou a říká si "vědec". Potíž bude asi v tom, že ti takzvaní "vědci" na slony hlavně stříleli, než by se je snažili poznat živé.


Konečný závěr zní, že nemůžeme být původci svých činů. Slabý nádech svobodné vůle je ponechán v pojmu veta - schopnosti vědomí zdržet nebo přerušit akci, kterou mozek zahájil. Potíž je v tom, že nemůžeme vědět kdy - nebo zda vůbec - jsme veta použili. Naše subjektivní zážitky jsou často, možná vždy, pochybné.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Aktuální články

Reklama
Další mé stránky:

Hledáš něco pouze na mých stránkách?
Tip: Prohledávej je mým vlastním vyhledávačem MiSearch!
https://www.google.cz/cse/publicurl?cx=013770122102643942506:cu-cqhoxcdm